Vision

Vår vision är att skapa ramarna för ett lajv i Krigshjärtakampanjens anda, och ta hjälp av er fantastiska deltagare för att skapa ett minnesvärt lajv tillsammans.

Historien vi vill berätta tillsammans handlar om krigets orättvisor och lidande, om en oförlåtande verklighet där vanliga människor upplever lojalitet, syskonskap, rädsla, mod och dödsångest.

Lägerspel

Vi vill skapa en känsla av ett läger där många olika människor lever inpå varandra, där det finns och uppstår slitningar, konflikter och vänskap mellan individer och grupper.

Vi vill facilitera skapandet av aktiviteter och samlingsplatser som gör att det finns något att samlas och lajva runt i lägret.

Vi vill tillsammans med er skapa en en lägerkultur där grupper har relationer sinsemellan, och där en kan känna varandra genom fördomar om den grupp som roller tillhör.

Gruppspel

Vi kommer som arrangörer inte att kunna bidra med intriger på individnivå, vi förväntar oss att grupper som spelar tillsammans själva skapar och upprätthåller spel inom gruppen.

Teknik

Teknikutvecklingen i vår värld går i rasande takt och mycket som var otänkbart (eller åtminstone svindyrt) för tio år sedan är idag billigt och enkelt.

Vi har som vision att använda modern teknik för att driva och facilitera spel under lajvet för att göra Krigshjärta mer lättillgängligt och mindre personberoende.. Det betyder att alla spelare kan komma i kontakt med modern teknik under lajvet och behöver vara förberedda på detta. Eventuell teknik som är synlig kommer att vara så diskret som möjligt.

Vad kommer jag att göra på Krigshjärta 10

Krigshjärta 10 följer i fotspåren efter tidigare lajv i kampanjen och mycket av designen kommer att likna tidigare lajv men det finns även skillnader. För att du som deltagare ska få en bild av vad du kan förvänta dig från arrangemangets sida beskriver vi nedan vad vi tänker oss att en hypotetisk deltagare ska göra under lajvet.

Krigshjärta 10 handlar om krig och som spelare kommer du att få hantera dualiteten i att krig är hemskt och att det är kul med bofferstrid. Under lajvet kommer du att spendera din tid främst alternerande mellan två kategorier:

  • Lägerspel. Det är här du vilar, spelar relationsspel inom den egna gruppen och förbereder dig för strid.
  • Uppdrag och strid. Du ger dig ut i fält antingen för att genomföra ett mindre uppdrag och delta i mindre skärmytslingar eller för att delta i de större strider mellan Förbundet och Gillet som kommer att äga rum flera gånger dagligen.

Lägerspel

Förutom att lägret är den plats där du sover, vilar, lagar mat, äter och tar hand om din utrustning är det även den primära platsen för relationsspel, drama, intriger och vanligt jävla lajvande. Arrangemanget kommer att se till att det finns en grund för drama i form av relationer mellan de större grupperingarna inom den egna sidan. Dessa kommer fördelas via gruppledarna och vi förväntar oss att alla gruppmedlemmar memorerar och i någon mån spelar på dessa relationer. Intriger/relationer/etc på personlig nivå och inom den egna gruppen är något du som deltagare förväntas skapa och spela på, antingen genom att förbereda relationer och intriger innan lajvet eller genom att skapa dessa genom spel på plats. Lägerspelets syfte är i första hand att få kriget att kännas riktigt och viktigt på en personlig nivå. Om din roll bryr sig om sina medsoldater och har vänskaper, rivaliteter och andra relationer så kommer detta att göra att striderna känns viktigare: du slåss för dina medsoldater och de du bryr dig om, inte bara för att vinna en bofferstrid.

Uppdrag och strid

Det är här det händer, striden och kriget som står i centrum för lajvande på Krigshjärta. Att ge sig ut i fält är alltid frivilligt och du kan tillsammans med din grupp när som helst ta ett eget initiativ att ge er ut i fält. Arrangemanget kommer att stå för uppdrag och planering av större schemalagda sammandrabbningar för att du alltid ska ha något meningsfullt att göra.

Kontrollpunkter

Krigshjärta 10 kommer att ha ett system för kontrollpunkter som kan erövras och hållas. Kontrollpunkterna kommer att vara utspridda över området för att uppmuntra till att nyttja hela områdets bredd. För att erövra en kontrollpunkt behöver du ta dig till punkten och genomföra en aktivitet som kräver konstant uppmärksamhet i ca 5-15 minuter. När en kontrollpunkt börjar erövras kommer en signal att skickas till staben på de båda sidorna för att möjliggöra en motreaktion. Tanken är därmed att du antingen kan ge dig ut tillsammans med din grupp för att erövra kontrollpunkter alternativt stå i beredskap för att rycka in på de platser där fienden gör framryckningar. Målet med detta är att öka chanserna för sammandrabbningar då du från ditt läger kan se var fienden är och de från sitt läger kan se vilken kontrollpunkt du just nu försöker erövra. Spelet med kontrollpunkter kommer att fortgå under hela lajvet och det är endast den egna orken och fiendens intresse av att reagera som sätter gränserna för hur mycket action det kan bli.

Uppdrag

Vid sidan av kontrollpunkterna kommer det även att finnas mer specifika uppdrag att genomföra. Staberna på respektive sida kommer att ha en ordentlig uppsättning av dessa varav vissa kan delas ut löpande (infiltrera, samla information, fånga en specifik fiendesoldat, mm) och vissa kommer att vara kopplade till schemalagda händelser (exempel: en viktig dignitär från Wagensburg och hennes tre bortskämda söner behöver eskort för att genomföra en arkeologisk utgrävning i skogen nära fiendens läger, dokument rörande en ett nedgrävt vapenlager har hittats och vapnen ska nu hittas och föras till det egna lägret, jorgaliska upprorsmakare har stulit viktig korrespondens som behöver återtas innan fienden gör detsamma, etc). Dessa schemalagda uppdrag kommer att samordnas tidsmässigt mellan sidorna så att det, så länge det finns någon från fiendesidan som är intresserad och orkar, alltid finns en betydande chans/risk för sammandrabbningar i mindre skala. Uppdragen genomförs som regel av en kampgrupp/rote i taget från vardera sida för att i möjligaste mån skapa jämna och spännande strider.

Större sammandrabbningar

Ett antal gånger per dag kommer det att ske större sammandrabbningar mellan sidorna. Dessa kommer att vara tydligt aviserade i god tid och alla stridande på båda sidor är välkomna att delta. De större striderna har karaktären av större fältslag på öppet fält men kommer även varieras i sin utformning (exempel: de två sidorna ställer upp i led och anfaller varandra, den ena sidan har fått tid och material att bygga fortifikationer och ska försvara ett område som den andra sidan ska försöka erövra, den ena sidan försöker anfalla den andra sidans läger, mm).

Egna initiativ

Din grupp eller sida kan även ta egna initiativ för att ge er ut i fält som går bortom kategorierna ovan. Ni är alltid välkomna att ta initiativ och skapa egna skäl att ge er ut i fält. I dessa fall är dock risken att ni inte möter något motstånd större då vi från arrangörshåll inte kan stötta om vi inte vet om att det sker!

Vad behöver jag som deltagare göra för att ha kul på Krigshjärta?

Mycket av vad en spelare tycker är kul är givetvis individuellt men utifrån den vision vi har för Krigshjärta 10 kan vi säga följande:

  • Ha personliga mål, rädslor och förhoppningar för din roll. Varför slåss just din roll i kriget? Hur känner den inför det? Vad gör din roll glad, rädd eller arg? Använd sedan detta i ditt spel såväl i lägret som på slagfältet. Krigshjärta är inte en tävling i första hand, det är ett drama!
  • Sök relationsspel som gör att kriget känns riktigt och viktigt. Planera gärna relationer innan lajvet och använd dessa för att göra din roll till mer än en samling KP med ett boffersvärd i handen! Om du/ni behöver hjälp med relationsskapande som faktiskt driver dramat framåt så finns massvis med bra resurser och vi kan även hjälpa till som bollplank från arrangörshåll.
  • Ge dig ut på uppdrag. Krigshjärta 10 är tänkt att vara en händelserik och actionpackad historia men du kan inte alltid räkna med att spelet kommer till dig om du inte tar egna initiativ. Ta de uppdrag som erbjuds, i mån av ork, och tveka inte att be din stab om mer att göra om du känner att ni har mer att ge!