Scenario

Lajvet utspelar sig ett par kilometer söder om den tidigare staden Teres i Jorgala, som bombades av Gillets luftskepp år 317.

Teres befinner sig i en del av Jorgala som länge plågats av krig, där frontlinjen har flyttats fram och tillbaka mellan sidorna otaliga gånger och båda sidors gravar trängs på samma gravplatser. De yngsta barnen i den krigsplågade lokalbefolkningen har vuxit upp med krig som sin enda verklighet och ogräset täcker omärkta gravar till soldater som dött för sitt land. I den här delen av Jorgala har kriget länge stått stilla och ingen av sidorna har gjort någon större offensiv på flera år.

Det är här som ett gilleskompani vid lajvets start har gjort en riskfylld offensiv som av vissa till och med skulle kallas dumdristig. Kompaniet har slagit in en kil i Förbundets frontlinje och överrumplat Förbundets styrkor. Nu befinner sig kompaniet utanför ett rotationsläger, där soldater från Förbundets front roteras tillbaka för att återhämta sig och få förstärkningar från nyrekryter innan de åter skickas ut i fronten.

I det här området finns även spillror av lokalbefolkningen som har försökt återuppbygga en tillvaro i sitt krigshärjade land. De flesta av dessa har försökt göra sig användbara för de stridande sidorna för att säkra sin överlevnad, genom att till exempel sälja billigt brännvin, ordna små spelhålor för underhållning eller sälja det lilla överskottet på skörden.

Speldesign

Vi vill främja dynamiska och omväxlande strider samt ge utrymme för mindre skärmytslingar mellan de större sammandrabbningarna. För att uppnå detta har vi skapat ett system av kontrollpunkter som kan erövras, förloras och återerövras under lajvets gång. Dessa punkter har både en visuell markör för vilken sida som kontrollerar dem för stunden och en digital kommunikation som möjliggör att från det egna lägret se vilka kontrollpunkter som ägs av vilken sida och om någon kontrollpunkt är under angrepp.

Tanken med detta är att möjliggöra för grupper som vill ut i fält mellan de större sammandrabbningarna att på ett enkelt sätt få reda på var de ska bege sig om de söker strid, var de kan bege sig om de med list och försiktighet vill infiltrera och överta motståndarnas infrastruktur och var de inte behöver bege sig om det är någon av de tidigare punkterna de eftersöker.

Utöver spelet kring kontrollpunkterna som kommer att fortgå under hela lajvet kommer det att komma en strid ström av sidouppdrag (hitta och hämta viktiga föremål, infiltrera fienden, fånga en utpekad fiendesoldat, eskortera viktiga personer, rädda fångar, anfall fiendens eskort, etc.) som är helt valfria att delta i.